" Ternyata dunia dikelilingi oleh manusia yang jauh lebih seram daripada makhluk halus..."

Sejak akhir-akhir, sudah cukup serik mendengar lelah dunia luar...macam-macam ragam dan tabiat dunia masa kini yang terkadang membuat orang sekeliling terpesong dengan budaya/trend masa kini.

Yang aslinya sesuatu kebenaran itu, kini diputarbelitkan menjadi suatu bahan hiburan yang mungkin merubah gaya hidup jadi tidak ada disiplinnya lagi...

Dan yang paling menakutkan, benda yang tidak sepatutnya dipraktiskan dalam kehidupan...kini, jadi sebahagian daripada kegiatan utama yang memudaratkan.

Dan aku berbicara sendiri,

"Bagaimana begitu hebat berani melakukan hal yang sudah pasti hujungnya memberi sakit, padahal ada lebih banyak hal lain yang boleh kita manfaatkan justeru memberi inspirasi untuk orang sekitarnya?"

Ya...manusia memang lebih berani mengangkat fahaman dirinya dan memberanikan diri untuk menerima sakit yang akan menimpa dirinya satu hari nanti. Mungkin bukan untuk masa akan datang, bahkan boleh terjadi dalam waktu-waktu  terdekat. Mungkin...

Kita tiada kuasa untuk meramal, mengatur, menghukum, menghakimi dan campur urusan kehidupan orang lain. Bahkan adalah satu dosa besar ketika kita menggunakan lidah untuk merendahkan dan menjatuhkan orang lain. Jangankan pengucapan bibir saja, mendoakan orang untuk jatuh itu sudah satu hukum besar yang menyesatkan kita tentang nilai suatu ajaran agama sesungguhnya.

Dunia kini tidak membingungkan, sebenarnya manusia itu sendiri yang membingungkan. Lebih jauh dari itu, menyeramkan. 

Belum tentu yang membantu itu mempunyai perspektif yang baik tentang kita...
Belum tentu yang jahat itu akan memberi kita minum racun...
Belum tentu yang cantik/handsome itu memberi kita manfaat/inspirasi...
Belum tentu yang bahagia itu kerana kaya...
Belum tentu yang miskin itu orang paling jatuh...

Manusia kurang selidik tentang perjalanan kehidupan,
Yang buruk, jahat dan dosa itu datangnya dari kehendak HATI kita...bukan kerana Tuhan yang memperjodohkan kita dengan pertemuan jalan sulit ini.

Manusia kurang bersyukur,
Yang baik,menyenangkan dan memberi rasa bahagia itu datangnya dari rasa KURNIA Tuhan. Tuhan yang memberi rasa itu, makanya itu kenapa kita merasa berkat luar biasa.

Dasar manusia lupa diri...
Kenapa kita begitu bodoh mengikut jejak menyesatkan?
Kenapa kita membiarkan diri kita sendiri diheret dalam kancah dosa?
Manusia oh manusia...


"Ternyata manusia itu jauh lebih seram daripada hantu..."


0 Comments